چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۷:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: مجموعه نقاشی‌ «حاجی فیروزها» احمد نصراللهی این هفته در گالری سیحون به نمایش درمی‌آید.

نقاشی

به گزارش ایسنا، ابوالقاسم اسماعیل‌پور در بخشی از یادداشت خود براین مجموعه نوشته است:« دو دهه حاجی فیروزهای احمد نصراللهی دستاوردی ماندگار و به یادماندنی است.

نگاره‌هایی که جانمایه این اسطوره کهن را با زبان تصویریِ نو بیان کرده‌اند. حاجی فیروزهای قدیمی با دایره و دف‌های رنگین بر دست، چرخ‌زنان در فضا، درخشش شمع‌های بی قرار، با رنگ‌های تند سرخ، سبز و آبی و زرد کنار هم، آدم‌های سرخپوش، زن و مرد، گرد شمع، گاه با سبدهای میوه به رنگ‌های متضاد که شادی و اندوه حاجی فیروز را فریاد می‌کشند.

حاجی فیروز در فرهنگ دیرینه ما هم شاد است هم غمگین. چهره سیاهش یادآور مرگ سیاوش است و جامه سرخش نماد خون او، اما با دایره زنگی و آوازهای شادش، نوید بهار است و باززایی و زنده شدن طبیعت».

او معتقد است:« حاجی فیروزهای جدید نصرالهی انتزاعی‌تر شده‌اند و نمودگار هبوط و عروج نورند.

هبوط نور در ظلمت و اندوه جان‌گزای فیروزهای هزاره سوم و عروج نور و پرواز فیروزهای انتزاعی در آسمان آبی و زلال تداعی‌گر این آرمان‌اند که در جهان شناخت ایرانیان، سرانجام جهان پیروزی نور است و فرشگرد و رهایی، هرچند امروز چهره فیروزها سیاه و دوداندود باشد.

دایره و دف‌های رنگین نمودگار این جهانِ گذراست که چندان سترگش نباید پنداشت. باید ساده بود و ساده زیست و شاد بود و در آغاز بهار از نو زاده شد و اندوه هبوط و ظلمت روزگار را در ته چاهی ژرف مدفون باید کرد،زیرا بهار می‌آید با حاجی‌فیروزهای رقصنده در فضای بیکرانه، نقش مایه‌های کهن ابدی‌اند و با ضربآهنگ بهار شمع‌ها را به رقص وا می‌دارند.

گل و سبزه و بهار همسازند و منتظر نفس‌های همساز تواند.»

اسماعیل‌پور در پایان نوشته است:« نصراللهی دو دهه حاجی فیروزهای خود را پشت سرگذارده است. او از فیروزهای فیگوراتیو، وحشی و چشم‌نواز به فیروزهای انتزاعی‌تر و بالنده‌تر رسیده است.

رنگ‌ها از حالت تند و وحشی دهه نخست درآمده‌اند و ملایم‌تر و سخته‌تر شده‌اند، چون در ژرفای ذهن هنرمند زیسته و بارور شده‌اند.

حرف آخر اینکه هنرمند خود به حاجی فیروز هزاره سوم بدل شده و دیری است که با دایره و دف‌های رنگارنگ خود شادی و اندوه هزاره ما را سر می‌دهد.

این نمایشگاه روز شنبه-13 اسفندماه - از ساعت 16 تا 20 افتتاح می‌شود و تا 24 اسفندماه ادامه دارد.

علاقمندان می‌توانند همه روزه به غیر از 18 اسفندماه از ساعت 10 صبح تا 18 از این آثار به نشانی وزرا،کوچه چهارم ،شماره 11 دیدن کنند.

 

کد خبر 162131

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز